Το ταξίδι αρχίζει!

Η αρχαία Ελληνική μουσική υπήρξε ένας γρίφος για τους μουσικολόγους, λόγω της έλλειψης πληροφοριών για αυτήν
Τα τελευταία χρόνια, άρχισαν να παρουσιάζονται αρκετές προσπάθειες για την απόδοση κάποιων αρχαίων ύμνων ή μουσικής.
Κάθε φορά που βρίσκω μία τέτοια ηχογράφηση, αισθάνομαι να ταξιδεύω, κυριολεκτικά, στο χρόνο και ακούω τις ερμηνείες αυτές με συγκίνηση μεγάλη!
Υπάρχει, σε κάποιες ηχογραφήσεις, ένα πρόβλημα απόδοσης της Ελληνικής γλώσσας, μιας και οι ερμηνευτές δεν είναι Έλληνες, με αποτέλεσμα να μην μπορούν να κατανοήσουν τους φθόγγους, προφέροντας ένα, ένα τα φωνήεντα.
Παρ’ όλ’ αυτά, ευπρόσδεκτα τα ακούσματα.
Κάποιες πολύ ενδιαφέρουσες πληροφορίες για την μουσική αυτής της περιόδου στον Ελλαδικό χώρο, θα βρείτε ΕΔΩ

Προτίμησα να παρουσιάσω δύο βίντεο, παρά να ενσωματώσω αυτά έργα με τα υπόλοιπα.
Συνιστώ, να παρακολουθήσετε πρώτα τα βίντεο και μετά να περάσετε στα υπόλοιπα έργα, μιας και υπάρχει κάποια σχέση, μεταξύ των μουσικών που θα ακούσετε

Τα δύο πρώτα έργα είναι
«Ανάκρουσις»

και
«Ύμνος στη Νέμεση»

Κατόπιν, ακούγονται με τη σειρά τα έργα
1) Bujo (ορχηστρικό) Ανώνυμου, (11ος αιώνας, περίπου)

2) «Non Puesc Sofrir» των Giraut de Bornelh (1138 – 1215) και Peire Cardenal (1180–1278)

3) «Ay luna que reluzes». Ανωνύμου και αυτό, Ισπανικό μαδριγάλι (τα μαδριγάλια, αποτελούντο από δύο, έως πέντε μέρη και είχαν στίχους στα Ισπανικά, Καταλανικά και Πορτογαλικά)

4) «Sallalahu ala Muhammed», Τουρκία, 13ος αιώνας

5) «Ifrahi ayatuha-l-malika». Ερμηνεύει η αδελφή Marie keyrouz. Στον ιστό, αναφέρεται σαν Βυζαντινός ψαλμός. Oμως κάπου είχα διαβάσει πως πρόκειται για Κοπτικό ψαλμό. Αν κάποιος γνωρίζει περισσότερα ας μας πληροφορήσει, παρακαλώ.

6) Από την ορθόδοξη Ρωσσική εκκλησία, ένας ύμνος «Forestalling the Morning»

7) Και κλείνουμε μέσα, θεωρώ, στο κλίμα των σημερινών μουσικών μας, ακούγοντας το «Sokaku-Reibo.
Θα μπορούσα να σας περιγράψω κάποια στοιχεία για αυτό το μουσικό έργο, που θα ακούσουμε, αλλά προτιμώ να σας παραπέμψω – απ’ ευθείας – στην πηγή, αφού την ερμηνεία – περιγραφή αυτού, την βρίσκω συγκλονιστική. ΕΔΩ

Αυτά για σήμερα, σας εύχομαι καλή εβδομάδα!

Mail επικοινωνίας vromikesskepsis@yahoo.gr

Advertisements

6 thoughts on “Το ταξίδι αρχίζει!

  1. κι εγώ σ’ ευχαριστώ για τις μουσικές που μάς βάζεις
    είχα μέρες που έλειπα και δεν πέρασα, και τώρα πρέπει να πάω στον μπετόβεν 🙂

    (τη μαρτυρία για τη μουσική τού Ευριπίδη την είχα από τον Kitto αν θυμάμαι καλά, αλλά ίσως κι από τον Lesky)

    πάντως η ελλάδα (στα καλύτερά της, όπως ήταν τότε…) είχε μια ακομπλεξάριστη συμπεριφορά, χώνευε, οικειοποιούνταν, μετάλλαζε και ξανάφτιαχνε (τώρα είναι τα δύσκολα…)

    • Καλημέρα Χάρη!
      Αυτό το διάστημα εγκατέλειψα κι εγώ, ετοιμάζω μια έκθεση μέσα στον Αύγουστο και προετοιμάζομαι πυρετωδώς!
      Σ ευχαριστώ για τις πηγές, μόλις τελειώσω αυτές μου τις εκκρεμότητες, θα το ψάξω οπωσδήποτε. Είναι ένα θέμα που μ ενδιαφέρει πολύ, οι μουσικές επιρροές, οι μετακινήσεις των ήχων, οι χρήσεις τους και οι μεταλλάξεις αυτών, αναλόγως των περιοχών που εμφανίζονται αυτοί.
      Ό,τι μας έμεινε απ την Ελλάδα εκείνη είναι το απαύγασμα της διανόησης, συνεπώς εμφανίζονται πολύ καθαρά τα ζυμώματα εκείνης της εποχής. Και τώρα συμβαίνουν αντίστοιχες διαδικασίες στην Τέχνη, μα θέλει το χρόνο του να ωριμάσει ετούτο το κρασί. Δεν θα μπορούσαμε, απ’ την άλλη, να παραγνωρίσουμε και το γεγονός των πολλών διαφορετικών πόλεων-κρατών, που συνυπήρχαν στον ελλαδικό χώρο. Ίσως και αυτό να βοηθά στη δημιουργία νέων στοιχείων που προκύπτουν από δάνεια.
      Τώρα βιώνουμε μια διαστρεβλωμένη πραγματικότητα, που εκρρέει από πολιτικές ανωμαλίες πολλών, πολλών, δεκαετιών, πίσω και μιας θρησκείας -σε συνδυασμό πάντα με την εξουσία- που παράγει λάθος, εθνική ταυτότητα.
      Σε καλημερίζω ξανά, ευχαριστώντας σε για την υπέροχη ανάλυση σχετικά με τον Καβάφη! :)))

      • να πάει καλά η έκθεση εύχομαι! (ζωγράφος δλδ; 🙂 🙂 )

        (πάντως να’χεις υπόψη σου ότι τα βιβλία είναι ογκώδη – ειδικά ο Λέσκυ – επομένως, στα θέματα του χρόνου, κανόνισε!)

        πολλές αναφορές μουσικά εξειδικευμένες πάντως σ’ αυτά τα δύο βιβλία δεν θα βρεις – αν θυμάμαι καλά ο Κίττο έχει κάποιες μαρτυρίες άλλων (αρχαίων) για τό μουσικό ταλέντο τού Αισχύλου πχ, και εκεί μάλλον βρήκα και τη μαρτυρία ότι, μέσα στα όσα καταμαρτυρούσαν στον Ευριπίδη (ήταν γενικά αντιπαθής, το θηρίο, ελάχιστες φορές άλλωστε κέρδισε το βραβείο για τα έργα του – πράγμα που σημαίνει ότι οι χορηγοί του (δημοκρατικοί κατά κανόνα) ζημιώνονταν, αφου δεν έπαιρναν πίσω ούτε μέρος τών εξόδων που είχαν κάνει για την παράσταση…) μια επιπλέον λοιπόν επίθεση εναντίον του γινόταν με τό πρόσχημα ότι «οι μουσικές του βαρβάριζαν» ( = πρέπει να σημαίνει ότι χρησιμοποιούσε τρόπους τής μικράς ασίας («φρυγικούς» κτλ)) και εξαυτού κι εγώ σού είπα ότι μάλλον μέσω ενός ήθους ρεμπέτικου θα πρέπει να τον πλησιάσουμε, και όχι όπως οι ισπανοί που δικαιολογημένα παράπεμψαν στα προβηγκιανά – αλλά η συζήτηση ειναι φυσικά τεράστια…)

        υγ: (απορία : γιατί αναποδογύρισε η σειρά τών σχολίων; 🙄 )
        υγ 2 : με την ανάλυσή σου συμφωνω!
        υγ 3 : ευχαριστίες ανταποδίδονται 😀

      • Οι χειμώνες, εδώ, ενδεικνυνται για διάβασμα και έτσι θα έχω όλο το χρόνο στην διάθεσή μου:-)))
        Η Ελλάδα, έτρωγε τα παιδιά της από την αρχαιότητα! Σε αυτό, τουλάχιστον, τους μοιάζουμε.
        Σίγουρα η μουσική της Ασίας με την Ελληνική, έχουν πολλά, πολλά κοινά στοιχεία.
        Τιμητικό, το γεγονός, πως ασχολούνται με αυτή την μουσική που παρουσιάζει τόσες δυσκολίες, όμως μερικές φορές χαρίζει κάποια χαμόγελα σκεπτικισμού
        Το τι συμβαίνει με την φόρμα σχολίων δεν γνωρίζω, μετά βίας κατορθώνω να κάνω τις βασικές ρυθμίσεις που προσφέρει το wordpress και ακόμη δεν βρήκα τον τρόπο να προσθέσω τα φίλια ιστολόγια
        Χαιρετώ προς το παρόν :-)))
        Καλημέρα!

  2. γεια σου μουσικέ 🙂
    έκανες (κτγμ) πολύ καλά που τη συνδυασες την αρχαία ελ μουσική με τα μεσαιωνικά – ακούγονται περίπου το ίδιο!
    (χωρίς ιδιαίτερες γνώσεις, να το πω) πιστεύω πως παίζουν τα ελληνικά με γνώμονα τη δική τους παράδοση (και δικαίως, αφού δεν υπάρχει άλλος μπούσουλας, και είναι ισπανοί κατά βάση όσοι ασχολήθηκαν με τα ελληνικά) (προσωπικά νομίζω πως η μουσική αυτή πρέπει να ακουγόταν πολύ πιο κοντά στα ρεμπέτικα – άλλωστε έχουμε μια μαρτυρία τουλάχιστον για τη μουσική τού ευριπίδη (ότι «βαρβάριζε» : χρησιμοποιούσε δλδ τρόπους της μικράς ασίας…)
    μερσί και πάλι :)))

    • Είναι, λοιπόν, τόσο περίεργο, κάποιες μουσικές περίοδοι να έχουν τέτοιο δέσιμο μεταξύ τους!
      Από την πρώτη στιγμή που, ψάχνωντας τα αρχεία μου, άκουσα τα μεσαιωνικά έργα, συνδύασα -σχεδόν αυτόματα- και την αρχαία Ελληνική μουσική!
      Πράγματι η λεκάνη της Μεσογείου, στο ανατολικό της τμήμα κυρίως, είναι ένα χωνευτήρι και μουσικής, φυσικά! Παρ’ όλ’ αυτά, κατά την ταπεινή μου γνώμη, και στο δυτικό μέρος αυτής οι επιρροές, ήταν αδιαμφισβήτητες!
      Δεν γνώριζα αυτή την πληροφορία για τον Ευριπίδη!
      Ακούγοντας πολλούς τύπους μουσικής, κυρίως παραδοσιακής, από την ευρύτερη περιοχή της ανατολικής Μεσογείου, δεν μπορώ ακόμη να καταλάβω αν οι επιρροές στην αρχαία Ελληνική μουσική, επήλθαν από τους λαούς -Σουμέριους, Αιγύπτιους – που είχαν αναπτύξει πολιτισμό, πολύ πριν τους Έλληνες, ή οι τελευταίοι ανέπτυξαν ένα αυτόνομο μουσικό σύνολο. Οι πληροφορίες που μέχρι στιγμής υπάρχουν, δεν κάνουν εκτενείς αναφορές σε αυτή την σχέση. Και η σχέση με τα ρεμπέτικα, όντως, πρέπει να είναι στενότερη, απ’ ότι φανταζόμαστε!
      Ίσως ένας μουσικολόγος να έδινε περισσότερες πληροφορίες, επί τούτου.
      Σε ευχαριστώ πάρα πολύ για τα σχόλιά σου. Οι ανταλλαγές αυτές, είναι πολύ γόνιμες 😀
      Να έχεις μια καλή ημέρα, σου εύχομαι :-)))

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s