Κονσέρβες, αλλά, τι κονσέρβες!

Joseph-Maurice Ravel ( 1875 – 1937), συνθέτης. Bolero, το έργο.

Maurice Béjart (1927 – 2007), χορογράφος.

Maya Mikhailovna Plisetskaya (1925- ), Μπαλλαρίνα, μια από τις μεγαλύτερες μπαλλαρίνες του εικοστού αιώνα.

Ο Bejart, to 1975, έκανε την χορογραφία με βάση το Μπολερό, όπου το παρουσίασε για πρώτη φορά η Maya Plisetskaya.

Απολαύστε το

Παρατηρείστε, ιδιαιτέρως, την κίνηση των χεριών της.

Στο επόμενο video, βλέπουμε την ιδία, σε ένα απόσπασμα από την «Λίμνη των Κύκνων», του Pyotr Ilyich Tchaikovsky (1840 – 1893)

Καλή ακρόαση και εβδομάδα.

Advertisements

2 thoughts on “Κονσέρβες, αλλά, τι κονσέρβες!

  1. Λοιπόν, καπετάνιο, αν δεν έβαζες το βιντεάκι που με καθήλωσε, θα ήταν η πρώτη φορά που δεν θα άκουγα την μουσική σου. Χτύπησες τη μεγαλύτερή μου αντιπάθεια (εμένα του απολύτως ρηχού σε ό,τι αφορά την κλασσική μουσική), τον Ravel…
    Αλλά, ο χορός της Plisetskaya, είναι καθηλωτικός…
    Καλημέρα.

    • Καλησπέρα ‘Οφι καλέ και ουχί φαρμακερέ.
      Λοιπόν, το θέμα Ravel, μοιάζει να είναι παρεξηγημένο αρκετά. Είναι;
      Δεν ξέρω αν μπορεί ν’ απαντηθεί εύκολα από μη ειδικούς. Μουσικούς και μουσικολόγους.
      Αν και οι γνώμες των ειδικών δεν παύουν να εκφράζουν, επίσης, μια προσωπική άποψη, έχουν – παρ’ όλ’ αυτά – αφ’ ενός μια γνώση του αντικειμένου, πιό επιστημονική και αφ’ ετέρου η πολύ πλούσια παρακολούθηση του αντικειμένου της δουλειάς τους, εξασφαλίζει τεράστια ακουστική εμπειρία και αποστασιοποίηση από κάθε συναίσθημα που μπορεί να ξυπνά σε εμάς.
      Ή πρώτη επαφή, που είχα, με το Bolero, ήταν μέσω της ταινίας 10 με την Bo Derek. Σε μια νεαρή ηλικία, είχα δει το έργο στον κινηματογράφο και φυσικά η εντύπωση της μουσικής, συνδέθηκε με την χαμηλή ποιότητα του έργου.
      Παρεξηγημένο το Bolero, βασισμένο μάλλον σε προσωπικά φίλτρα και όχι λόγω της γνώσης μου στη μουσική.
      Στην πορεία ανακάλυψα ένα πολύ πλούσιο έργο του – ας μην ξεχνάμε την Παβάνα για μιά Νεκρή Πριγκίπησα, Ο Τάφος του Couperin, Δάφνις και Χλόη και άλλα.
      Αλλά, η εργογραφία στην όπερα, έχει να αναδείξει ένα σωρό, έργα μάλλον εξαιρετικά «ρηχά», από την άποψη του Libretto, και του μεγαλύτερου μέρος της μουσικής – ένα ανιαρό ταρατατζούμ -, με
      αντιστάθμισμα κάποιες εξαιρετικής μουσικής αισθητικής άριες.
      Έργα που συμβάδισαν, απόλυτα με την εποχή τους, η οποία και επέδειξε και στείρο ακαδημα­ϊκό χαρακτήρα. Μιλάω για τα μέσα και τέλη του 18ου αιώνα, αλλά και κάποιες παλαιότερες εποχές στην τέχνη.
      Οφείλω να ομολογήσω, πάντως, ότι το Bolero, μου μοιάζει να είναι κάπως «ελαφρύ», έργο. Δεν το πολυακούω, αλλά κι’ από την άλλη, όταν συμβαίνει αυτό, απολαμβάνω, αυτήν την ρυθμική επανάληψη – όπου στην προκειμένη περίπτωση αξιοποίησε μέγιστα, ο Bejart.
      Τώρα για την Plisetskaya, μόνο ένα θα σου πω. Συγκινούμαι πάρα πολύ κάθε φορά που την παρακολουθώ. Η αυτή η άπιαστη τελειότητα στην κίνησή της – θα μπορούσε να είναι έργο δραματικό του Ρομαντισμού. «Στο όνειρο ενός γλύπτη, κινείται ένα από τα έργα, με απίστευτο ρυθμό και χάρη. Κατάφερε, επιτέλους να δημιουργήση ένα απόλυτο γλυπτό, τεράστιας αισθητικής αξίας.
      Το πρωϊ που ξυπνά, τα πάντα είναι ακίνητα στο εργαστήριο, αλλά το επόμενο βράδυ ξανά το έργο αποκτά κίνηση.
      Αυτό επαναλαμβάνεται κάθε νύχτα, ενώ ο καλλιτέχνης ερωτεύευται παράφορα το έργο του (και κατα συνέπεια τον εαυτό του).
      Ο γλύπτης πεθαίνει λίγες ημέρες αργότερα, αρνούμενος να ζήσει σε μιά ζωή χωρίς την ποίηση του Απόλυτου.
      Το έργο, όμως, ζωντανεύει κάθε βράδυ αναζητώντας, μάταια, τον δημιουργό του.»
      Να, αυτή την αίσθηση έχω, κάθε φορά που βλέπω την Plisetskaya.
      Εδώ σε χαιρετώ και σε καληνυχτώ

      ΥΣ. Υγιεινή ζωή μέχρι τότε, λοιπόν.
      Αλλά να ξέρεις. Αυτοί, θα μας θάψουν όλους και σίγουρα ο Κάλος θα χέζει στους τάφους μας.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s